Handeln, Pokémon Go och girigheten

Publicerad 2016-07-20 12:22:21 i Allmänt,

Varje gång jag cyklar till jobbet passerar jag precis utanför Tidaholms stadskärna, ett torg och en gata där butiker ligger vägg i vägg. Idag är detta en typisk bild av en svensk stad; knappast något samhälle av storlek har förblivit oberört av de senaste hundra åren av kommersialisering. Sagt med de orden kan det låta negativt, men i det stora hela måste fenomenet betraktas som mycket positivt. Mycket förenklat kan man säga att det utbud som idag finns i svenska städer visar på ett materiellt välstånd som härstammar från nedlagt arbete, arbete som i sin tur skapat välstånd för de som utfört det. Om vi på traditionellt nationalekonomiskt vis bortser från allt vad dåliga arbetsförhållanden, förtryck och tvång inom arbetslivet heter kan vi konstatera att handeln i svenska statskärnor är ett bevis för vår välfärd.
     Samma stadskärnor har de senaste dagarna utsatts för ett alldeles nytt fenomen. Människor går, med blicken fäst i mobilen, runt på stan i jakt på små monster. Spelet heter Pokémon Go och fungerar så att det i mobilen dyker upp en så kallad pokémon på en verklig plats som bevittnas genom mobilkameran. Denna lilla figur kan man sedan fånga och dessutom utveckla så den blir bättre genom att fånga fler av samma sort. Spelet har fått så stort genomslag världen över att det uppmärksammats på diverse nyhetsprogram, något som är ganska ovanligt.
     Gemensamt för dessa båda företeelser, som vid en första anblick kan verka fundamentalt olika, är drivkrafterna bekom. Oavsett om det gäller kläder eller pokémon vill människan ha mer. En tröja till, en nivå till i pokémonvärlden. Vi drivs av de små kickar av belöning som sker i hjärnan när vi får någonting nytt, varje gång ett mål uppnås. Detta är förmodligen en mycket gammal egenskap för överlevnad, ett utslag av naturligt urval som kommit att gynna de som vill ha mest - de som är villiga att jobba hårdast för nästa måltid, för vinterförrådet av mat och nästa par fina jeans (i rika delar av världen idag).
     Det kan alltså argumenteras för att girigheten, ofta personifierad i de ur kapitalismen födda snuskigt rika oljemagnater och industriägare som ofta exponeras i medierna, också fört något mycket gott med sig. Ur teknisk utveckling har människan kunnat skapa välstånd och utveckling på ett sätt som förmodligen varit omöjligt utan begäret, viljan att ha mer och ha det bättre. På så sätt blir girigheten en ekonomisk katalysator, ett elixir som strös över samhället och skapar aktivitet. Om ingen ville ha tröjan i butiken för att garderoben redan var full hade vi inte varit där vi är idag, för om ingen ville ha tröjan skulle ingen få möjlighet att producera den. Om ingen fick möjlighet att sy tröjan mister någon en möjlighet till inkomst och i det möjligheten till bättre tillvaro.
     Här kommer så twisten. Vad händer med samhället om vår girighet kanaliseras mot ting vi inte kan ta på, om det som tidigare skapat efterfrågan istället riktas mot något vi gör själva? Frågan skulle kunna konkretiseras och formuleras så här: hur ser en värld ut där giriheten tar sig uttryck i antalet nivåer uppnådda i Pokémon Go? Spelet är i sig gratis och även om upphovsmännen förmodligen hoppas att släppet ska generera högre försäljning av andra titlar är det långt ifrån säkert att de får investeringen tillbaka. Problemet är i sig inte att människor läger tid på ett spel, utan att spelet inte genererar intäkter som i sin tur blir till välstånd. Kort sagt kan spelandet inte ses som ekonomisk aktivitet, det skapar ingen efterfrågan. Och på sikt vet vi att minskad efterfrågan leder till arbetslöshet eller sänkta löner, allt annat lika.
     Som ni förstår är detta bara tankar. Att spelandet skulle bli så utbrett att det på ett strukturellt plan hotar ekonomin tycks mycket osannolikt. Ändå känns tanken relevant. Själv tycker jag det är mycket roligare att tillfredställa min hjärnas belöningssystem med en springtur eller någon timme pokémonspel än att gå och handla. Kanske tycker jag så för att det är bekvämt, spelandet är ju tillsynes nästan gratis och på så vis mer eftertraktat än annan konsumtion.
     Här tänker jag avsluta med att kasta upp en stor boll i luften. Det är nämligen så att lågpriskonsumtion i kombination med teknikutveckling i framtiden kan vara en stor källa till ojämlikhet. Girigheten söker lägsta pris för att kunna samla på sig så mycket som möjligt inför vintern, samtidigt som robotar och maskiner tillverkar saker billigare och mer effektivt än människor klarar av. Konsekvensen av det blir att ägandet får mycket större betydelse än det har idag, där en del av intäkterna går till anställda om allt går rätt till. Enda sättet att idag tjäna pengar på en helt automatiserad produktion är att äga den, vilket inte alla kan. Det är värt att fundera på i en värld där internet tar alltmer plats och där jakten på effektivisering inom den industri som finns kvar går allt snabbare!
 
 
 
// AGCH
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Axel Christoffersson

Samhällsengagerad person som gärna tar en tur ut i naturen när tid och lust finns. Bloggen är min egen hörna i cyberrymden där jag skriver om det mesta som faller mig in - alltifrån personliga upplevelser till kommentarer kring ekonomi och politik.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela