Teknikens under

Publicerad 2016-12-06 18:19:23 i Allmänt,

 
Det enda som hörs, och det enda som stör
Och det enda som egentligen lever

I mitt nya hem, i mitt nya liv
Är det faktiskt hon som bestämmer

Hon är moder dator, allas vår mor
Den nya tidens centrala punkt

Hon korrigerar ditt centrala system
Så du passar in i tidens gång
 
Mental Istid - Ebba Grön



Visst är det fantastiskt med ny teknik? Smarta telefoner, datorer som kan göra beräkningar som ingen människa kan drömma och självkörande bilar är snart mer naturligt för oss än en skogspromenad i vinternatten. Och visst underlättar det. Information kan spridas snabbare än någonsin, planering av resor är busenkelt och så vidare, men här finns också baksidor.
 
Det finns de som beklagar sig över teknikens sätt att få barn att fastna framför skärmar istället för i sandlådan och att det är "onaturligt". Kanske är det sant, men argument av den här typen är ofta mycket vagt formulerade. Lägg därtill att ny forskning ofta pekar på att skärmtid inte nödvändigtvis är dålig tid ens för små barn, verkligheten är mycket mer nyanserad än så. Jag vill istället lyfta fram en annan sida av teknikutvecklingen, en där våra personuppgifter, medievanor och åsikter genom vårt digitala beteende lagras i stora internetföretags (och kanske också staters) databaser och där våra liv alltmer utspelar sig i våra "telefoner".
 
1981 släppte Ebba Grön sitt andra album, Kärlek och uppror. På platten finns en sång, otäckt komponerad och framförd med Thåströms röst endast komponerad av en akustisk gitarr, som alltid väckt starka känslor inom mig. Mental Istid är, så som jag tolkar den, mer aktuell än någonsin. Var du än rör dig på stan möter du människor med blicken fastklistrad i en femtumsskärm mer eller mindre ignorerandes verkligheten runt omkring. Samtidigt samlas data in från telefonen som i sin tur filtreras, organiseras och analyseras för att kunna användas i olika typer av marknadsföring. Från Googles databaser har spelbolag, snabbmatskedjor och mobiloperatörer tillgång till mängder av information redo att användas för nästa kampanj riktad marknadsföring. Själv märker jag av fenomenet genom alla dessa annonser på nätet med innehåll som går att koppla till tidigare sökningar. Pokémon tycks idag lägga ofantliga summor på marknadsföring...
 
Förutom obehaget som infinner sig när man inser att någon därute sparar alla klick jag gör finns en annan mer abstrakt dimension av fenomenet. Kursen i marknadsföring jag gick för ett drygt år sedan ville få mig att inse att marknadsföring endast är till för att underlätta kundernas sökande efter produkter de efterfrågar. Marknadsföring skapar inga behov, den bara hjälper de med behov att hitta det de letar efter. Det låter ju fint, men personligen är jag ganska säker på att verkligheten ser lite annorlunda ut. Om vi bara behövt guidening i vår konsumtionsjakt hade vi inte sett annonser rullandes på stora skärmar vid Gothia Towers, då hade TV-reklam varit en marginaliserad företeelse. Men så är det inte. Också inom reklambranschen verkar det finnas en uppfattning om att ju mer man marknadsför, desto mer säljer man. Detta antyder i sin tur att det finns ett positivt förhållande mellan marknadsföring och konsumtion, vilket leder till slutsatsen att reklam på ett eller annat vis skapar ny efterfrågan.
 
För de företag som sitter inne på stora mängder data om konsumenter torde detta vara en våt dröm. Kunskap är makt. Ju mer företagen vet om sin målgrupp, desto lättare borde det vara att övertyga om att också nästa köp är ett rationellt sätt att spendera sina pengar.
 
Nu får ni inte tro att det är någon världskonspiration jag talar om där kapitalet genom Big data steg för steg hjärntvättar folket och tar över världen, för det är verkligen inte det jag menar. Självklart har vi kvar det fria valet, det som den moderna marknadsekonomin grundar sig på, men jag är ändå av uppfattningen att vi påverkas av denna ständiga exponering mot kommersiella meddelanden. Istället för att styra hur vår hjärna fungerar i varje valsituation tror jag att vi påverkas mer som samhällsmänniskor. Det är den igår nämnda förväntan från omvärlden som spökar - det som säger oss att konsumtion är det normala och avhållssamhet undantag. Att i denna situation ständigt få skräddarsydda budskap baserade på dina egna preferenser måste i detta sammanhang verka som en stor, samhällelig katalysator där möjligheterna till konsumtion ständigt belyses.
 
Här ser jag en liten risk för likriktning i samhället. Nu är jag ute på djupt vatten, men visst borde denna ständigt ökande exponering mot reklam stärka bilden av att det är konsumtion som genererar verkligt värde och inte andra aspekter av livet? Än mer så när varje enskillt erbjudande bara är en touch bort och det alltid finns möjlighet att utöka sin materiella status med nya prylar. "Hon korrigerar ditt centrala system, så du passar in i tidens gång"... Ja, vi lever verkligen i en tid präglad av konsumtion.
 
Den typen av tankegångar är ganska flummiga, det måste jag medge. Ändå kan jag inte undgå att tänka dem. Till sist kanske det ändå är det faktum att så detaljerad information om vårt tycke och smak blir lättillgänglig för makthavare som är det riktigt otäcka. Det är i vilket fall som helst mätbart och ett konkret hot mot integritet och åsiktsfrihet, något som kanske väger tyngre än någon slags mental likriktning på samhällsnivå orsakad av alltmer välriktad och storskalig marknadsföring. Svåra frågor det här alltså...
 
 
 
// AGCH
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Axel Christoffersson

Samhällsengagerad person som gärna tar en tur ut i naturen när tid och lust finns. Bloggen är min egen hörna i cyberrymden där jag skriver om det mesta som faller mig in - alltifrån personliga upplevelser till kommentarer kring ekonomi och politik.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela