Cykeln och äganderätten

Publicerad 2016-04-04 18:05:22 i Allmänt,

Under motorvägen, runt svängen på gångvägen och där på parkeringen... Står inte min cykel. Jag har tre teorier. Kanske blåste det upp en enorm, lokal tornado som tog med sig cykeln upp i skyn på sin våldsamma resa och släppte den i skogen någon kilometer bort. Eller så backade det upp en stor, svart skåpbil vid cykeln, varpå två maskerade män klev ur, lastade på cykeln och körde den till en stor och ödslig lagerlokal utanför Göteborg där Bandidos just nu är i stånd att verkställa en lång frågestund med inte alltför snälla försöksmetoder. Sist och absolut mest troligt är dock att någon tyckte att den gamla hjulbeklädda stålramen var så vacker att hen bemödade sig att ta den med sig, trots att den var låst.
 
Språnget från en cykel, snattad eller ej (den lär inte ha något värde att mäta i pengar) till en diskussion om äganderätt är inte så lång som man kan tro. Den ekonomiska nyttan av ett föremål eller en resurs bestäms idag i hög grad av hur äganderätter är definierade kring saken eller resursen.
 
Men vad är då äganderätten egentligen? Från början är det (kraftigt förenklat) en gammal liberal skrivelse rörande rättvisa och fördelning som idag har fått mycket stort genomslag. Den säger att en individ har rätt att själv bestämma över och kontrollera de ting som personen på enligt lag rättmätigt sätt införskaffat. Äganderätten är en grundsten i det som idag är det moderna samhället, samtidigt som den genom åren fått utstå en hel del kritik.
 
Ur ett liberalt ekonomiskt perspektiv (som dominerar dagens kapitalistiska samhälle) tjänar äganderätten ett antal syften. Dels bidrar äganderätten till att skapa så kallad effektivitet i ekonomin, det vill säga skapar en effektiv resursfördelning så att så många byten som möjligt kan äga rum. Dels verkar äganderätten som något som höjer tilltron och långsiktigheten i ekonomin, ett faktum som tydligt knyter an till föregående punkt. I fallet cykeln kan detta åskådliggöras i följande;
 
En tydligt definierad äganderätt ger mig full kontroll över cykeln. Jag kan använda cykeln på morgonen och vara säker på att jag finner den på samma ställe på eftermiddagen redo att ta mig hem. Detta ger mig möjlighet att nyttja cykeln till fullo - jag behöver inte lägga tid och resurser på att säkra min användning av cykeln eller parallellt finna alternativa vägar hem. Detta resonemang går att tillämpa på många fler områden, så som verktyg och maskiner eller andra ting som behövs för att föra livet framåt. Dessutom innebär en klart definierad äganderätt att jag kan investera långsiktigt i precis den cykel jag behöver utan att oroa mig för att investeringen går om intet. Just detta är en grundläggande förutsättning för all form av industriell ekonomisk aktivitet idag där investeringar och produktion är centrala begrepp.
 
Här kan äganderätten alltså sägas vara en av grundstenarna i vårt moderna, industrialiserade samhälle. Utan den hade industrimagnater, oljemiljardärer och börshajar aldrig kunnat eller för den delen vågat verka. Utan den hade vi med all sannolikhet också gått miste om stora delar av de vinningar i välfärd vi gjort de senaste 150 åren, som skett med utgångspunkt i investeringar inom både privat och offentlig sektor.
 
Men allt är inte frid och fröjd. Effektivitet inom ämnet ekonomi tar inte hänsyn till fördelning. Den ekonomiska effektivitet som äganderätten ger upphov till behöver således inte spegla mänsklig ansträngning, vilja eller människovärde. Tydligast blir detta kanske i finansvärlden, där själva ägandet ofta är det enda man tjänar pengar på. Genom att flytta kapital mellan företag, konton och obligationer kan man tjäna många gånger mer på en vecka än vad en sjuksköterska eller lärare idag gör på en månad. Detta förhållande, där själva ägandet utgör förutsättningen för att tjäna pengar egentligen utan krav på större prestation, kan med rätta betraktas som underligt.
 
Denna syn har anammats av mer vänstervridna filosofer och lett fram till dagens skatteväsen, som syftar till att fördela om delar av den inkomst som skulle varit orörbar vid fullständig äganderätt. Tanken står på fundamentet att alla människor inte har samma möjligheter att försörja sig men ändå delar människovärde. Vissa har lätt för matte (andra inte), vissa föds med stort kontaktnät (andra inte), vissa kan ärva efter sina föräldrar (andra inte), men alla ska ändå ha en hyfsad möjlighet att klara livhanken. Att i detta läge hävda att äganderätten bör vara absolut hade varit liktydigt med att kasta ut samhällets mest utsatta på gatan utan möjlighet att kontrollera sitt eget liv. Många lever så också idag, trots att äganderätten inte är så stark som en del önskar.
 
Var ska jag då placera min cykel i detta virrvarr av filosofiska teorier och inriktningar? För min egen del kan jag  konstatera att jag måste vidta ytterligare åtgärder för att få ha min nästa cykel ifred, vilket kommer kosta extra tid och pengar. Jag är verkligen beroende av en cykel och för att undvika miljöboven bilen är jag redo att gå långt. Samtidigt hoppas jag att den som nu innehar min cykel är en människa som inte fått en rättmätig chans att införskaffa en på laglig väg, att cykeln kommer användas av någon som lämnats på perrongen då tåget Äganderätten susade förbi i en väldig fart. Detta är blott önsketänkande; förmodligen ligger den ute på Blocket för en femhundralapp i morgon men hoppas kan man alltid.
 
 
 
// AGCH

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Axel Christoffersson

Samhällsengagerad person som gärna tar en tur ut i naturen när tid och lust finns. Bloggen är min egen hörna i cyberrymden där jag skriver om det mesta som faller mig in - alltifrån personliga upplevelser till kommentarer kring ekonomi och politik.

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela